Damma av skammen

Jag vet inte om jag är på humör för att skriva just nu. Men förmodligen kommer det inte att hindra mig. Tankarna flyger hit och dit. Jag tänker på en vän till min moder som jag alltid tyckte bra om. Jag brukade spela dataspel och leka med små elektriska bilar med deras son. En gång så fick jag för mig att den lilla elektriska bilen hade blivit mycket snyggare om den var blankare. Vaselin var lösningen. Av nägon anledning så skulle vi torka bort det överflödiga vaselinet med en hårtork och självklart så smällte det tunna plastskalet. Jag skämdes som ett djur. Min vän blev ledsen. En annan gång fick vi för oss (min mammas väns son och jag) att hälla ut vattnet som hade stått och blivit gammalt och stagnerat ute i deras trädgård i en liten barnpool. Hans mamma blev skitsur. Vattnet var bara någon timme gammalt och det hade stått i solen så att min väns lillasyster kunde bada. Återigen skämdes jag som ett djur. Varför var det alltid tio gånger värre när ens vänners föräldrar skälde på en?

När jag var liten och hade gjort något jag skämde för så hände det att jag sprang i väg och gömde mig. Jag tror jag såg det som en lösning. Min mamma kunde ventilera lite innan jag var tvungen att ta konsekvenserna av mitt handlande.

Kommentera

