Glasögonbög

Män är rädda för mig, hetrosexuella män iaf (inte alla men många). En del undviker mig och en del försöker sätta mig på plats (kategorisera mig). Jag random chatta någonvecka sedan och började prata med två amerkanska killar som mer eller mindre bara skrattade åt mig och kallade mig bög hela tiden. Det blev bokstavligen hecklad. De var uppfriskande att få det sagt till mig direkt istället för att få gissa sig till vad folk tänker. Tydligen var det glasögonen som gjorde mig till en bög. Tänka sig att ett par glasögon kan få en att vilja knulla män, otroligt!

Ok ok det är kanske inte bara glasögonen. Jag öppnade en tråd på facebook för att diskutera vad som får människor att anta att folk är det ena eller det andra. I tråden diskuterade vi varför just jag verkar vara gay. Här är vad som sas:

Miki: ”…du har ett utryck som inte är helt maskulint på ett `traditionellt´ sätt och du försöker inte vara macho. I vår kultur i väst är det vanligt att relatera alternativ maskulinitet till det att vara bög”

Henrietta: ”Dessutom är du synth. Det är en ganska feminin stil. Finns många gay-killar som `bara´ passerar som synth. Det kan handla om kroppsspråk också. Det är `inte manligt´ med yviga rörelser och liknande. Minns inte ditt kroppsspråk riktigt.. men kanske är det mer `yvigt´ …du är lite metrosexuell helt enkelt”

Elina håller med Henrietta och säger: ”Jag håller med föregående angående ditt kroppspråk kristoffer. Det är det där klyscheeartade klassiska som gör det tror jag, att du är en bikergrabb, men som också ofta hänger med tjejer som inte ser så klassiskt tjejjiga ut. ( det är svårt att inte dra schablonbilder här men..) och ja, metrosexuell är ett ord jag inte använder ofta och inte vet om jag gillar, men kanske är det på något sätt ett bra `label´”

Elina säger också säger också:
”Det är trots allt ganska svårt även i våran tid, gränserna är smala. Alla tror att jag är straight sedan jag sparat ut mitt hår lite och kanske råkar ha tighta jeans på mig och ofta klänning, känns det som. Det är konstigt vad de små skillnaderna kan göra vara.”

Fortsättning följer.

2 thoughts on “Glasögonbög

Kommentera

